Gå til hovedindhold

Konkurs, ophør eller dødsfald

Hvis en virksomhed er under konkurs, bliver både læse- og administratoradgangen til virksomhedens digitale postkasse blokeret.

Adgangsblokaden hæves, når virksomheden ikke længere står anført som under konkurs i CVR-registeret.

Adgang for kurator

Hvis en kurator skal have adgang til den digitale postkasse i en virksomhed, som er under konkurs eller likvidation dvs. opløsning, er proceduren følgende:

  • Kurator skal skrive til Digitaliseringsstyrelsens digitale postkasse ”Adgang til virksomhed under konkurs el. opløsning” og vedlægge attest fra skifteretten.
  • Skal der etableres mange adgange, så anbefaler Digitaliseringsstyrelsen, at vedhæfte et regneark med cvr-nr på hhv. virksomheder under konkurs og kurator.

Læseadgangen skal fornyes hver 3. måned.

Særligt for personlige konkurser og enkeltmandsvirksomheder under konkurs

Skifteretten kan bestemme at adgang til den digitale postkasse skal spærres. En spærring gælder i 3 måneder og Skifteretten kan forlænge den i yderligere 3 måneder. Læseadgangen skal også fornyes hver 3. måned. Det sker ved at sende en ny anmodning og ny dokumentation til Digitaliseringsstyrelsen. Den konkursramte, skyldneren, skal have mulighed for at være tilstede når kurator læser indhold i den digitale postkasse. Det betyder at skyldneren skal have information om hvor og hvornår kurator åbner den digitale postkasse.

Få adgang til den digitale postkasse

Så snart anmodning om adgang er behandlet, så etableres adgangen automatisk til den konkursramte virksomheds digitale postkasse via kurators egen digitale postkasse.

Bemærk, at kurator skal have angivet en mailadresse i sin egen digitale postkasse, da kurator får besked om læseadgang via mail i den digitale postkasse. 

Kurator kan på denne måde også få besked, når der er ny post til virksomheden under konkurs. Denne mailadresse kan efterfølgende ændres, hvis kurator ønsker dette.

Kurator får kun besked, hvis han får adgang til en virksomheds digitale postkasse. Hvis kurator ikke får adgang, så sendes der ikke besked om dette. Det sker fx, hvis virksomheden er ophørt eller at den ikke længere er under konkurs.

Sådan får du adgang til den digitale postkasse i din virksomhed

Bemærk, at du som kurator skal have adgang til din virksomheds digitale postkasse, inden du kan få adgang til konkursboets digitale postkasse.

Det får du ved at logge ind på Mit Virk og klik på "gå til den digital postkasse". I den digitale postkasse kan du anmode om adgang under "Registrér ønske om adgang til din egen viksomheds digitale postkasse". 

PDF filAnmod om etablering af adgang til digital post

Hvis der er spørgsmål, kan man kontakte Digitaliseringsstyrelsen på mail digitalpost@digst.dk

Har du brug for mere hjælp?

Åbn alle Luk alle
Print Facebook LinkedIn Twitter Mail Facebook LinkedIn Twitter Mail Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.